چگونگی مقابله با خشونت خانوادگی

چگونگی مقابله با خشونت خانوادگی و راه های آن، یکی از فراگیر ترین روش ها برای جلوگیری از اشاعه و گسترش خشونت در خانواده ها است. در این مقاله به موثرترین روش های مقابله با خشونت خانوادگی و روش های احقاق حق افراد در این موارد به طور کامل پرداخته ایم.

خشونت متاسفانه بسیاری از خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهد و خشونت های خانوادگی معمولا در جوامع بیشتر از خشونت فیزیکی است. روانشناسی خشونت خانوادگی موضوعی بسیار جدی است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: تهدید، ارعاب، سرکوب و بی اعتمادی مداوم. اگر خصوصا خشونت روانی شدید باشد، فرد مورد نظر می تواند به دلیل اعمال شرایط دشوار روانی در دادگاه شکایت کند و خسارت دریافت کند. اگر یک کودک مشکوک به اختلالات عاطفی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن را مشاهده کردید، با نزدیکترین مرکز اورژانس اجتماعی تماس بگیرید و سوءاستفاده را گزارش کنید.

چگونگی مقابله با خشونت خانوادگی

• اگر در معرض خطر هستید کمک بگیرید: گاهی اوقات سوء رفتار احساسی و روحی می تواند به خشونت فیزیکی منجر شود. اگر احساس می کنید شما نیز در معرض این خشونت ها هستید و یا زندگی شما تهدید شده است، باید بلافاصله به دنبال کمک باشید. شما می توانید با تلفن خانگی و یا همراهتان با اورژانس های اجتماعی تماس بگیرید. ضمن این که به یاد داشته باشید در صورت تماس در هر زمان خشونت بر علیه شما، می توان از گزارش های مورد تایید اورژانس اجتماعی در دادگاه و در صورتی که کار به شکایت کشیده شود، استفاده کنید.

• با پلیس تماس بگیرید: پس از هر حادثه خشونت خانوادگی، باید سریعا با پلیس را تماس بگیرید. هنگامی که در امنیت هستید، تماس بگیرید و گزارش دهید که چه اتفاقی افتاده است. پلیس از شما سوالاتی را برای فهمیدن میزان خشونت از شما خواهد پرسید. به سؤالات پاسخ دهید تا به بهترین شکل به شما رسیدگی شود.

متأسفانه، خشونت احساسی و روانی به طور کلی جرم محسوب نمی شود و برای همین پلیس آن را تحت تعقیب قرار نمی دهد. با این حال، اگر خشونت خانوادگی همراه با حداقل خشونت فیزیکی، مانند قفل کردن در اتاق یا خانه و یا بستن دست یا پا باشد، پلیس می تواند وارد ماجرا شده و دخالت کند.

همچنین اگر کس یا کسانی از اعضای خانواده غذای یا داروی لازم یک کودک یا بزرگسال را نگه داشته و از مصرف آن ممانعت کنند و یا خشونت رفتاری داشته باشند، می توانند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

• یک شکایت نامه نوشته بنویسید و امضا کنید: پلیس احتمالا از شما می خواهد یک شکایت نامه بنویسید که چه اتفاقی افتاده است. شکایت نامه را بنویسید و در مقابل پلیس امضا کنید. در صورت نیاز، شما باید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را به عنوان شاهد داشته باشید تا برای کامل کردن شکایت به پلیس مراجعه کند.

• راهنما در بازجویی: اگر قاضی می خواهد اعضای خانواده شما را برای خشونت خانوادگی محاکمه کند، شما باید در بازجویی کمک کنید. شهادت شما و شاهدان برای تصدیق و مجبور کردن سوءاستفاده کننده به اقرار در انجام اعمالی فیزیکی یا روانی خشونت بسیار موثر خواهد بود.

• در صورت لزوم، دستورالعمل محرمانه ای را دنبال کنید: در بعضی موارد و بنا به تشخیص قاضی، شما باید دستورالعمل های محرمانه را برای اثبات جرم فرد مورد نظر دنبال کنید. در صورت استفاده از مواد مخدر و یا انواع سلاح گرم یا سرد برای تهدید و ایجاد خشونت خانوادگی، باید از دستورالعمل های محرمانه تا اثبات جرم پیروی کنید. به این وسیله و بدون اطلاع فرد، جرم او اثبات شده و او بازداشت می شود.

دادستان می تواند به عنوان مرجع اصلی در یک پرونده قضایی به دنبال تنظیم یک دستورالعمل محرمانه برای شما باشد. اگر اعضای خانواده شما برای خشونت بازداشت شده باشند، قاضی می تواند شرایط آزدی مشروط به رعایت این دستورالعمل ها را به آن ها ارائه بدهد.

شما ممکن است مجبور پیروی کردن از یک دستورالعمل محرمانه باشید. به عنوان مثال، پلیس ممکن است برای حل مشکل بین اعضای خانواده شما پا در میانی کند و یا آن ها را بازداشت کند. در این وضعیت، شما باید از دستورالعمل مورد نظر پیروی کنید.

• خشونت را سند کنید: اگر پرونده ای را با شکایت باز کنید، شواهد و اسناد بسیار مهم و نقش آفرین هستند. شما باید به یک قاضی یا هیئت منصفه، که اعضای خانواده شما در قبال رفتارهای ظالمانه و افراطی بازجویی می کنند، اثبات کنید که خشونت خانوادگی علیه شما صورت گرفته است.

شما باید همیشه رفتار های تهدید آمیز و خشونت بار را به پلیس را گزارش کنید. گزارش های پلیس می تواند به عنوان شواهدی از آنچه اتفاق افتاده است، موثر باشد.

آیا همسر و یا کسی از افراد خانواده شما را تهدید کرده است؟ اگر چنین است، نام و اطلاعات تماس او را بدست آورید و به عنوان سند نگه دارید و به پلیس ارائه کنید. همچنین اگر کسی از افراد خانواده مانند شما قبلا مورد خشونت خانوادگی قرار گرفته است، می تواند شاهد و سند خوبی باشد.

بنشینید و تمامی موارد شامل تهدید و ترس یا سایر موارد را که در طول زمان در خانواده در معرض آن قرار گرفته اید را یادداشت کنید. مکان، زمان و محل تهدید یا خشونت مورد نظر را نیز با جزئیات دقیق بیان کنید.

• مدرک جراحات و صدمات وارده را حفظ کنید: خشونت خانواگی ممکن است به صدمات و دعواهای فیزیکی نیز کشیده شود. در صورتی که خشونت فیزیکی با شما صورت گرفته است، شما باید با حفظ جراحات و صدمات وارده تمامی آن ها را گزارش کنید.

هزینه های درمانی: اگر خشونت خانوادگی باعث شد تا شما برای درمان به درمانگاه یا داروخانه یا ... مراجعه کنید، تمامی فاکتورها و حساب های مورد نظر هزینه شده را حفظ کنید.

از دست رفتن کار: بعضی صدمات وارده به مجروح ممکن است او را از کار بیکار کند. مثلا اگر کسی گرافیست و یا طراح باشد، ممکن است با آسیب به دست، کار خود را موقت یا برای مدت طولانی از دست دهد. برای این منظور شما باید خسارت مالی وارده را محاسبه و ضمیمه کنید.

درد و رنج: شما می توانید برای درد روحی که تحمل کرده اید ادعای جبران خسارت کنید. برای اثبات این درد، اسناد پزشکی و نظر پزشک روانشناس را بعد از خشونت خانوادگی، نگه داشته و ضمیمه کنید. شما همچنین می توانید از اظهارات پزشک درمان کننده خود به عنوان شاهد در دادگاه استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی این بخش :

5 کاری که نباید هنگام بحث با همسرتان، انجام دهید!

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...