نحوه استفاده از روانشناسی معکوس

نحوه استفاده از روانشناسی معکوس به همراه نکات قابل توجه برای جلوگیری از عدم کنترل این روش به طور کامل در این مقاله بیان شده است. روانشناسی معکوس روشی روان شناختی است که برای افراد مقاوم ذاتی به کار برده می شود.

روانشناسی معکوس عبارت است از مخالفت ظاهری و هدف دار و موضع گیری در برابر عقاید یک شخص برای فهماندن اشتباه بودن آن ها به او. این روش یکی از برترین روش های روانشناسی و مشاوره برای هرفردی است. با این حال، شما باید در مورد نحوه و زمان استفاده از روانشناسی معکوس بسیار مراقب باشید. هنگامی که به طور معمولی و غیر حرفه ای از این روش استفاده شود، می تواند به روابط اجتماعی و فردی شما آسیب جدی برساند. از این روش فقط در موقعیت های حساس و بر اساس میزان آگاهی و شناخت طرف مقابلتان از خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از روانشناسی معکوس

• با ارائه یک گزینه شروع کنید: این گزینه را در ذهن فرد مقابل قرار دهید. این گزینه ممکن است چیزی باشد که فرد معمولا در برابر آن مقاومت می کند. با این حال، شاید شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که فرد از گزینه موجود آگاه است یا خیر.

به عنوان مثال، شما باید بین دو گروه از دوستانتان برای حضور در شب جمعه، انتخاب کنید. دوست شما طرفدار شدید تماشای فیلم است و گروهی از دوستانش شب قصد تماشای یک فیلم را دارند. اما شما بیشتر به یک بازی خاص مانند شطرنج علاقه دارید و گروه دیگری از دوستان شما شب جمعه همان بازی را انجام خواهند داد.

حال دوست خود را از گزینه مورد نظر آگاه سازید. می توانید چیزی شبیه به این جمله را استفاده کنید: "شما خبر دارید که حمید و رضا شب جمعه تصمیم دارند که شطرنج بازی کنند؟ اگر از من بپرسید میگم یک بازی خسته کننده هست!"

• از روش های زیرکانه استفاده کنید تا این گزینه را جذاب کنید: یافتن راه هایی برای ایجاد گزینه مطلوب؛ نکات ظریف ظاهری که ممکن است باعث ایجاد حس میل در افراد شوند.

در مثال بالا، شما با روش های هدف دار می توانید باعث ایجاد علاقه در طرف مقابل شوید. مثلا می توانید چند از چند روز قبل با ارسال کلیپ هایی از فواید شطرنج برای ذهن، دوستتان را به تفکر درباره این بازی مجبور کنید. همچنین شما می توانید برای ایجاد علاقه در او به طور غیر مستقیم و از طریق گروه های مشترک دوستی و یا کاری، او را با جذابیت های این بازی آشنا کنید.

همچنین می توانید آن گروه از دوستانتان را که می خواهید نزد آن ها بروید، برجسته کنید. از جملات کوتاه و متوسط برای تعریف و تمجید استفاده کنید و یا ویژگی مثبت خاصی از شخصیت یا رفتار های او در خانه بیان کنید. مثلا می توان گفت: "قهوه هایی که رضا در خانه درست می کند، بی نظیر هستند! "

• از نشانه های غیر کلامی و اشارات استفاده کنید: به عنوان مثال، شما می توانید نسخه ای از بازی شطرنج را بر روی گوشی خود در مقابل شخص مورد نظر بازی کنید. شما می توانید رضا و حمید را با دوستتان قبل از مهمانی دعوت کنید و به او نشان دهید که این بازی چقدر می تواند سرگرم کننده باشد.

• با گزینه ای که خودتان به آن علاقه دارید، مخالفت کنید: هنگامی که شخص ساکت می شود، و به فکر فرو می رود، شما باید استدلال کنید. این فشار اضافی را شما برای ایجاد علاقه در ذهن شخص نیاز دارید. او در حال حاضر تا حدودی گزینه را انتخاب کرده است. اگر در این مرحله به این گزینه بازگردید، شخص مورد نظر شما به طور طبیعی برای بازگشت به آن مقاومت می کند.

به مثال بالا بر میگردیم؛ صبر کنید تا شب جمعه بیاید. چیزی شبیه به این جمله را بگویید: "خب، می توانیم به خانه رضا و حمید برویم یا برای تماشای آن فیلم به خانه دوستان برویم. فکر کنم جو خانه رضا و حمید ممکن است خسته کننده باشد."

در این زمان، دوست شما ممکن است در زهن خود برای رفتن به خانه رضا و حمید تصمیم گرفته باشد! با این حال، اگر او هنوز دوسوگرا باشد، سعی کنید جملات خود را آشکار تر کنید. مثلا بگویید: "ما همیشه می توانیم به خانه رضا و حمید برویم."

• شخص را برای تصمیم گیری تحت فشار قرار دهید: برای پایان دادن به روند مذاکره، شما هم اکنون می توانید فرد را به تصمیم گیری مجبور کنید. در اینجا باید شخص فکر کند تصمیم خودش را گرفته است. از او مودبانه بپرسید که تصمیم او چیست و منتظر پاسخ بمانید.

در مثال فوق، باید چیزی شبیه به این جمله را بگویید:"پس ما می توانیم به خانه رضا و حمید برویم و یا شب برای تماشای فیلم برویم. چطور فکر می کنید؟"

با این کار دوست شما فکر می کنید تصمیم او قطعی شده است و البته در انتخاب کاملا مستقل بوده است. شما قبلا قهوه های رضا را تحسین کرده اید. شما همچنین مقاومت هایی در برابر این تصمیم ابراز کرده اید، که ممکن است یک فرد را به طور طبیعی از تصمیم اولیه به عقب برگرداند.

• شکل های شخصیتی را که به روانشناسی معکوس واکنش نشان می دهند را بیاموزید: هر کسی به خوبی به روانشناسی معکوس واکنش نمی دهد. افرادی که تمایل به سازگاری بیشتری دارند، ممکن است به درخواست های مستقیم پاسخ دهند. اگر فردی را که به طور ذاتی مقاوم باشد را می شناسید، روانشناسی معکوس ممکن است در این شخص به خوبی کار کند.

در مورد تعاملاتی که با فرد مورد نظر داشته اید فکر کنید. آیا آنها تمایل دارند تا با موضوعات کنار بیایند یا تمایل به مقاومت دارند؟ اگر فردی را که در تفکر مستقل تر است را می شناسید که در برابر وضعیت های موجود مقاومت کند، این فرد ممکن است بیشتر به روانشناسی معکوس بیشتر از سایر افراد واکنش نشان دهد.

اگر شما در مورد استفاده از روانشناسی معکوس روی کودکان فکر می کنید، باید این را نیز در نظر داشته باشید که اگر فرزندی دارید که تمایلات خشونت آمیز دارد، او احتمالا به روانشناسی معکوس نسبت به یک فرزند آرام بیشتر پاسخ خواهد داد.

• در مورد هدف نهایی خود فکر کنید: هدف پایانی خود را در ذهن داشته باشید. به طور منظم به خود آنچه که را که می خواهید فرد انجام دهد، یادآوری کنید. گاهی اوقات، هنگامی که از روانشناسی معکوس استفاده می کنید، بحث های شما می توانند طولانی شوند. در مدت استدلال و بحث، ردیابی و حفظ مسیر برای رسیدن به خواسته های خود آسان نیست. سعی کنید در مسیر حرکت کنید و نتیجه مورد نظر خود را به یاد داشته باشید.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...