هدایت خلاقیت ، از کودک تا بزرگسال

خلاقیت یک نمود طبیعی است که باعث شکل‌گیری ارزش‌های جدید می‌شود.اینکه نسبت به این ارزش‌ها تا چه میزان شناخت داشته باشید، به افکار خودتان بستگی دارد ولی این مطلب برای پی بردن به اینکه "ارزش واقعی خلاقیت چیست؟" آماده شده.بسیاری از ایده‌ها ، تئوری‌ها ، ترکیب‌بندی‌های هنری ، ادبیات‌های کاری ، اختراعات ، کسب و    کار‌ها و در کل تیپ‌های شخصیتی موفق و ناموفق ، همگی با خلاقیت سر‌و‌کار داشتند. موضوع خلاقیت هم مثل پدیده‌های طبیعی دیگری که با زندگی ما گره خورده، بخش رشد و نمو دارد و در دورۀ سنی کودکی تا جوانی ، این رشد و نمو سرعت و شتاب چشم‌گیری پیدا کرده و آزادانه‌تر بروز داده میشود. در خانواده ارتباط والدین با فرزندان در خلاقیت کودک تاثیر به سزایی دارد.کمک کردن به کودکان باعث تقویتِ تعادل خلاقانۀ آنها شده و به خلاقیت آنان ضربه وارد کردن میتواند باعث سقوط خلاقیت شود.خلاقیت در مقابل ضربه‌های اشتباهی که به فرد وارد شده با مقاومت و تلاش خود فرد دوام و بقا پیدا میکند نه به خاطر ضربه‌هایی که به آن وارد شده.

گاهی شما برای خلاقیتی که "یک اشتباه" تعریفش می‌کنید به بنیان خلاقیت کودک یا فرد ضربه می‌زنید که "تغییرات اشتباهی" پدید آورده ولی چرا "یک اشتباه" تعریف می‌کنید؟تجربه شما از تغییرات اشتباه ، باعث اشتباه تعریف کردن یک خلاقیت میشود که نوعی اختلال غلط در تعریف کردن یا به شناخت رساندن اخلاقیت تلقی می‌شود.در صورتی که خلاقیت عاملی به حساب آورده شده که قصد اصلی خودش را با هدف پدید آوردن نوعی خلاقیت پیش می‌برد که برای تکامل تغییرات اشتباه شکل گرفته ، این یعنی یکی از راه‌های بهبود نقصان‌ها و کاستی‌هایی که بازخورد نامطلوبی به وجود آورده، از طریق خلاقیت، قابل تکمیل و رشد میشه.

خلاقیت

خلاقیت در همه ما وجود دارد و همگی به خلاقیت نیاز داریم.راه‌ها و روش‌هایی که ما در زندگی و اغلب برای بقاء انتخاب می‌کنیم ، با خلاقیت هم‌مسیر شده.یکی از روش‌های شناخت خلاقیت از طریق هنر یا مفهوم کامل‌تر یعنی "تولیدات انسانی" قابل شناسایی هست ،این هنر در کودکان ممکن است به یک نقاشی یا سبکی از بازی اطلاق شود.دانستن این موضوع که "تکراری شدنِ" یک خلاقیتِ رفتاری، از طرفی نیاز به کمک را بیان میکند یا نوعی عادت به حساب آورده میشود ، امکان تقویت خلاقیت را از طرف خانواده مطرح کرده است.

شناخت خلاقیت

این تکرار در اصل نشانه‌ای از تداوم مسیر خلاقیت در فرزند شماست.یعنی فرد یا کودک به نتیجه نرسیده ولی در حال ادامه دادن به تلاشش ، با شرایط درونی خودش مقابله می‌کند.کودک شما هنگام تولیدِ یک هنر ، روندی از خلاقیت خودش را در اثر به جا می‌گذارد.این هنر ممکن است با دنبال کردن الگو‌ها ، مدل‌ها یا قوانین کودکانه "یعنی دستورالعمل‌ها"، بازتاب داده شود.دنبال کردن روندِ پیشرفتِ این هنر‌های کودکانه، نشانی از رشد خلاقیت را نشان می‌دهد.همینطور دستورالعمل‌های کودک بازتابی از آموزه‌های شخصی کودک هست و ارتباط با اون دستورالعمل‌ها باید با بازتابِ "آموزه‌ها" در هنرِ کودک، شناسایی بشه و هدف اصلی شما از شناخت این دستورالعمل‌ها می‌تواند با تعادلی هم‌جهت و هم‌قدم با کودک، هم‌مسیر باشد.اینکه شما قصد اصلاح یا ترمیم بخشی از یک هنر را پیدا می‌کنی نشانۀ ارتباط خود شما با اون هنر هست

حالا اگر روند خلاقیت را با بندبازی مثال بزنیم

اینکه چطور با اون برخورد می‌کنید نشان از نقش شما در بند‌بازی کودک به روی طناب خلاقیت را نشان می‌دهد.کودکان شما در هر شرایطی ، راه‌های ارتباطی مناسبی را برای خودشان درست می‌کنند.گاه باید ببینید که شما هم توانایی پیدا کردن این راه‌های ارتباطی را دارید یا نه.اگر راهی را پیدا نکردید به جست‌و‌جو ادامه دهید و اگر از جست‌و‌جو خسته، آزرده یا... شدید ، با خستگی یا آزردگی خودتان طرف حساب باشید.ولی عمدۀ این حالت‌های ضعیف، در نبود شناخت کافی صورت می‌گیرند و شما باید همانطور که در جهت ثبات خودتان عمل می‌کنید، هنگام دخیل شدن در رفتار‌های خلاقانه کودک هم با ثبات کافی دست به عمل بزنید.اگر هم راه را پیدا کردید ، اجازه دهید کودکتان آنرا با اطمینان بیان کند.مانند قدم‌های اولی که کودکتان برداشت، بگذارید اطمینانش را به شما نشان دهد.زمانی‌که با خلاقیت کودک رو‌به‌رو باشید ، رفتار‌های شما در خلاقیت کودک معنا می‌شود.قصد هدایت خلاقیت فرزندتان را دارید؟زمانیکه به مشکل بر‌خوردید ، با مشکلات رو‌به‌رو شوید و خلاقیت کودک را از چشم مشکلاتی که بروز پیدا کرده است، نبینید.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...